Onze speerpunten

Onze speerpunten

Op de Juliana van Stolbergschool werken we in de eerste plaats aan goed onderwijs binnen een veilig schoolklimaat. Maar we zijn én doen zoveel meer…
 
Identiteit
In de eerste plaats zijn we een christelijke basisschool. Gods woord is voor ons een bron van inspiratie dat richting geeft aan ons leven. We hopen dat dit voelbaar is op onze school. Een sfeer waarin respect, waardering en geborgenheid voor iedereen centraal staat.

 Sociale Veiligheid 
Leren en ontwikkelen is alleen mogelijk als je je veilig voelt. Op onze school streven we er dan ook naar dat alle kinderen zich veilig voelen in de omgang met anderen, zichzelf kunnen zijn en zich gewaardeerd en onderdeel van de groep voelen. We gebruiken hiervoor de term sociale veiligheid. Om hier steeds met elkaar de nadruk op te leggen, hebben we een werkgroep Sociale Veiligheid. De werkgroep houdt zich bezig met regels en afspraken, met de kinderraad, het herstelrecht, de kinderpleinwacht en consequenties bij ongewenst gedrag. Verder houdt de werkgroep het Handboek Sociale Veiligheid up to date.  We werken op school met de methode Kwink voor Sociaal Emotioneel Leren; de lessen gaan over belangrijke vaardigheden die kinderen nu en later nodig hebben om succesvol mee te kunnen doen in de maatschappij.
Bij problemen kunnen leerlingen en hun ouders terecht bij de vertrouwenspersonen. Zij gaan 1 keer per jaar de klassen rond om over allerlei onderwerpen met de kinderen te praten. Als er op school sprake is van pesten, treedt ons antipestprotocol in werking. Zo werken we met elkaar aan een school met een veilig (leer)klimaat.
 
Kijk voor meer informatie over sociale en fysieke veiligheid in onze schoolgids onder hoofdstuk 3. Hier leest u meer over Kwink en hoe we sociale veiligheid praktisch terug laten komen op school- klas- en schoolpleinniveau. Ook kunt u hier meer lezen over ons antipestprotocol en de vertrouwenspersonen vanuit de werkgroep. De link naar de schoolgids is te vinden onder het kopje “Praktische Informatie”.

Engels

De Juliana van Stolbergschool is een ‘Early Bird’ school. Dit betekent dat we onze leerlingen al vanaf groep 1 op meerdere momenten Engels aanbieden. Dit doen we door de inzet van Miss Helena, onze Engelstalige vakleerkracht. Kinderen kunnen heel gemakkelijk twee talen tegelijkertijd aanleren. Vroeg Engels is goed voor de totale taalontwikkeling van een kind en het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat de cognitieve ontwikkeling en de algemene taalvaardigheid vooruit gaan bij het vroeg aanbieden van een tweede taal. Daarbij vinden we het erg belangrijk onze leerlingen goed voor te bereiden op hun Europees burgerschap.

De Juliana van Stolbergschool maakt deel uit van de eTwinning community. eTwinning is de online community voor scholen in ruim 40 Europese landen. 

Klik hier voor meer informatie over eTwinning.

Start Spaanse lessen

Vanaf 13 januari 2020 starten we met het aanbod Spaanse lessen door onze native speaker professora Alexandra Vilana Peralba.
Het is een startfase vanaf de groepen 3 tot en met 8. Op basis van nieuwe ervaringen wordt een plan gemaakt. We verwachten dat we een heel jaar Spaans kunnen aanbieden en kijken daarna wat het vervolg gaat worden als we een nieuwe volunteer mogen verwelkomen.

Alexandra is the first ESC volunteer in the Volunteering Project in Juliana van Stolberg School. She has a bachelor’s degree in Translation and Interpreting, and a master’s degree in Film and Audio-visual Studies.
She strongly trust the belief that the way to shape our society is through the education system and by teaching fundamental values to the younger population. Therefore, she thinks the teacher’s role is of outmost importance. She would like to assist as an experienced instructor and at the different sports tournaments the school offers. Also, she’s someone who would love to work with youngsters and children and she will help miss Helena. Welcome Alexandra!!
 

Estimados padres y madres,
Soy Alexandra Vilana Peralba. Soy una voluntaria española, que va a estar trabajando en la escuela durante un año, asistiendo las clases de inglés, principalmente. Estaría encantada de poder enseñar a sus hijos un poco sobre la cultura y la lengua española de una forma interactiva y accessible para los alumnos.
Muchas gracias por su atención. Espero ver a sus hijos en mis clases,
Alexandra V

E-Twinning, Erasmus+

   

Digitale leeromgeving

Alle groepslokalen op de Juliana van Stolbergschool zijn natuurlijk voorzien van een interactief digibord. De kleutergroepen beschikken over verschillende iPads, waarop de leerlingen allerlei educatieve spelletjes kunnen spelen. De groepen 3 en 4 zijn recent uitgerust met nieuwe, vaste computers en in de groepen 5 t/m 8 gebruiken we laptops. Daarnaast beschikken alle leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 over een eigen Snappet-tablet. Hierop maken zij leerstof voor verschillende vakgebieden en krijgen de leerlingen directe feedback op het eigen werk. Op basis van de manier waarop de leerling de opgaven heeft gemaakt, biedt Snappet de leerling opgaven aan op zijn of haar niveau. Naast de dagelijkse les kunnen leerlingen hierdoor extra oefenen en nieuwe verdiepingsopdrachten maken. Het systeem past op basis van het resultaat van de gemaakte opgaven dus het niveau aan. Onze leerkrachten kunnen al tijdens de les via een dashboard volgen hoe snel en met welk resultaat de leerlingen de stof doorlopen. Hierdoor kan zij snel bijsturen op het leerproces.

Gezonde school

De Juliana van Stolbergschool is in het gelukige bezit van het vignet ‘Gezonde School’ vignet. Dit is een kwaliteitskeurmerk voor scholen die werken aan het verbeteren van de gezondheid van hun leerlingen. Onze school profileert zich met sport en bewegen, dat wij – mét onze vakdocenten bewegingsonderwijs – heel belangrijk vinden. En niet alleen binnen in onze gymzaal, maar ook buiten in het sportveld en op ons ruime speelplein.

Natuurleertuin

Het laatste speerpunt, maar daarom zeker niet de minste, is onze natuurleertuin. Hier kunnen de leerlingen spelenderwijs de natuur ontdekken. Zo zijn er o.a. insectenhotels, een moestuin en een buitentheater aan het water. Verder hebben we op het plein diverse speeltoestellen, tafeltennistafels, een sportveld, zandbakken, duikelrekken en een glooiend grasveld. Kinderen maken hier in de pauzes en tijdens diverse lessen gebruik van. In de toekomst willen we de natuurleertuin verder uitbreiden.