Onze speerpunten

Onze speerpunten

Op de Juliana van Stolbergschool werken we in de eerste plaats aan goed onderwijs binnen een veilig schoolklimaat. Maar we zijn én doen zoveel meer…
 
Identiteit
In de eerste plaats zijn we een christelijke basisschool. Gods woord is voor ons een bron van inspiratie dat richting geeft aan ons leven. We hopen dat dit voelbaar is op onze school. Een sfeer waarin respect, waardering en geborgenheid voor iedereen centraal staat.

Sociale Veiligheid 
Leren en ontwikkelen is alleen mogelijk als je je veilig voelt. Op onze school streven we er dan ook naar dat alle kinderen zich veilig voelen in de omgang met anderen, zichzelf kunnen zijn en zich gewaardeerd en onderdeel van de groep voelen. We gebruiken hiervoor de term sociale veiligheid. Om hier steeds met elkaar de nadruk op te leggen, hebben we een werkgroep Sociale Veiligheid. De werkgroep houdt zich bezig met regels en afspraken, met de kinderraad, het herstelrecht, de kinderpleinwacht en consequenties bij ongewenst gedrag. Verder houdt de werkgroep het Handboek Sociale Veiligheid up to date.  We werken op school met de methode Kwink voor Sociaal Emotioneel Leren; de lessen gaan over belangrijke vaardigheden die kinderen nu en later nodig hebben om succesvol mee te kunnen doen in de maatschappij.
Bij problemen kunnen leerlingen en hun ouders terecht bij de vertrouwenspersonen. Zij gaan 1 keer per jaar de klassen rond om over allerlei onderwerpen met de kinderen te praten. Als er op school sprake is van pesten, treedt ons antipestprotocol in werking. Zo werken we met elkaar aan een school met een veilig (leer)klimaat.
 
Kijk voor meer informatie over sociale en fysieke veiligheid in onze schoolgids onder hoofdstuk 3. Hier leest u meer over Kwink en hoe we sociale veiligheid praktisch terug laten komen op school- klas- en schoolpleinniveau. Ook kunt u hier meer lezen over ons antipestprotocol en de vertrouwenspersonen vanuit de werkgroep. De link naar de schoolgids is te vinden onder het kopje “Praktische Informatie”.

Engels

De Juliana van Stolbergschool is een ‘Early Bird’ school. Dit betekent dat we onze leerlingen al vanaf groep 1 op meerdere momenten Engels aanbieden. Dit doen we door de inzet van Miss Helena, onze Engelstalige vakleerkracht. Kinderen kunnen heel gemakkelijk twee talen tegelijkertijd aanleren. Vroeg Engels is goed voor de totale taalontwikkeling van een kind en het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat de cognitieve ontwikkeling en de algemene taalvaardigheid vooruit gaan bij het vroeg aanbieden van een tweede taal. Daarbij vinden we het erg belangrijk onze leerlingen goed voor te bereiden op hun Europees burgerschap.

De Juliana van Stolbergschool maakt deel uit van de eTwinning community. eTwinning is de online community voor scholen in ruim 40 Europese landen. 

Klik hier voor meer informatie over eTwinning.

Start Spaanse lessen

Vanaf 13 januari 2020 zijn we gestart met het aanbod Spaanse lessen door onze native speakers.

Het is een internationaal project vanaf de groepen 3 tot en met 8. We werken op basis van projectplannen. Op 4 juni 2020 ontvingen we goedkeuring van het Quality Label European Solidarity Corps

"The European Solidarity Corps is an initiative that creates opportunities for young people from the European Union so that they can volunteer or work in projects in their own country or abroad to help and benefit communities around Europe. You can take part of a project from 18 up to the age of 30. The projects supported by the European Solidarity Corps can take from two to twelve months and they usually take place in the European Union Member States. It has a very simple registration process, once you have joined in, you can apply for the different volunteering or working projects that are available. If the organisation likes your curriculum, what you have to offer or your excitement, you have an interview with them and enter a selection process. 
There is a wide range of projects you can join, you can help prevent natural disasters, assist in centres for asylum seekers, address social issues, help, assist or teach in schools, work in cultural centres or in a nature reserve. The list is never-ending. 

Juliana van Stolbergschool became part of the European Solidarity Corps volunteering programme. It is a great way of doing a cultural and linguistic exchange between the students and the teachers. Also, it can be very useful to have an extra hand or a new point of view. Therefore, the project is both incredibly enriching both for the school and the volunteer, gifting each other with diversity, innovation, cultural approach and solidarity. "

Dit jaar verwelkomen we Borja de la Cruz Trocoli. Hij blijft een jaar op onze school verbonden.

My name is Borja de la Cruz Trocolí, recently graduated in Psychology, and I am the new Spanish volunteer in Juliana van Stolberg School. I am so proud of being part of this project in 2021, participating in the education of future generations. 
I am going to teach Spanish and English (as extra hands) doing my best, in a practical way, involving all the kids. I consider education is something that makes us equals, not leaving anyone behind. 
This is my first experience abroad, living independently, and I would like to break cultural barriers and get close to Dutch people, learning your language and traditions. In the same way, I hope to bring an small part of Spain to the Netherlands and share the reality of my country, avoiding false stereotypes, from a empathic and tolerant point of view.

My aim is encouraging positive values such as creativity and critical thinking, in and out of the class, promoting different activities. I hope we all can contribute as a team to make it possible. 
Best wishes, 
Borja. 
 

E-Twinning, Erasmus+

   

Digitale leeromgeving

Alle groepslokalen op de Juliana van Stolbergschool zijn natuurlijk voorzien van een interactief digibord. De kleutergroepen beschikken over verschillende iPads, waarop de leerlingen allerlei educatieve spelletjes kunnen spelen. De groepen 3 en 4 zijn recent uitgerust met nieuwe, vaste computers en in de groepen 5 t/m 8 gebruiken we laptops. Daarnaast beschikken alle leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 over een eigen Snappet-tablet. Hierop maken zij leerstof voor verschillende vakgebieden en krijgen de leerlingen directe feedback op het eigen werk. Op basis van de manier waarop de leerling de opgaven heeft gemaakt, biedt Snappet de leerling opgaven aan op zijn of haar niveau. Naast de dagelijkse les kunnen leerlingen hierdoor extra oefenen en nieuwe verdiepingsopdrachten maken. Het systeem past op basis van het resultaat van de gemaakte opgaven dus het niveau aan. Onze leerkrachten kunnen al tijdens de les via een dashboard volgen hoe snel en met welk resultaat de leerlingen de stof doorlopen. Hierdoor kan zij snel bijsturen op het leerproces.

Gezonde school

De Juliana van Stolbergschool is in het gelukige bezit van het vignet ‘Gezonde School’ vignet. Dit is een kwaliteitskeurmerk voor scholen die werken aan het verbeteren van de gezondheid van hun leerlingen. Onze school profileert zich met sport en bewegen, dat wij – mét onze vakdocenten bewegingsonderwijs – heel belangrijk vinden. En niet alleen binnen in onze gymzaal, maar ook buiten in het sportveld en op ons ruime speelplein.

Natuurleertuin

Het laatste speerpunt, maar daarom zeker niet de minste, is onze natuurleertuin. Hier kunnen de leerlingen spelenderwijs de natuur ontdekken. Zo zijn er o.a. insectenhotels, een moestuin en een buitentheater aan het water. Verder hebben we op het plein diverse speeltoestellen, tafeltennistafels, een sportveld, zandbakken, duikelrekken en een glooiend grasveld. Kinderen maken hier in de pauzes en tijdens diverse lessen gebruik van. In de toekomst willen we de natuurleertuin verder uitbreiden.